SLIM SHADY
Napster is dood. Afgelopen week maakte de bedrijfsleiding bekend dat ze hun bedrijf niet op het droge kunnen houden. Op zijn hoogtepunt telde het muziekruilprogramma wereldwijd maar liefst 80 miljoen gebruikers. Tachtig miljoen muziekliefhebbers volgens Napster. Tachtig miljoen piraten volgens de muziekindustrie. Niet dat de platenbonzen staan te juichen bij Napsters graf. Andere kapers hebben het illegale ruilverkeer overgenomen. En het verkeer neemt alleen maar toe. De nieuwe cd van Oasis? Via Kazaa zo te downloaden. Het nieuwe album van Eminem? Binnen 15 minuten staan alle nummers op je harde schijf. Erg goede plaat trouwens. Slim Shady speelt het sowieso bijdehand. Sterker nog, The Eminem Show is het eerste slimme antwoord dat ik de muziekindustrie heb horen geven op de online piraterij. De muziekindustrie heeft tot nu toe nogal krampachtig gereageerd. Met averechtse gevolgen. Partijen als Napster werden voor de rechter gesleept en potentiėle cd-kopers zwartgemaakt. Het gevolg: gebruikers pisnijdig. Compact discs worden voorzien van kopieerbeveiliging die sommige computers compleet doet vastlopen. Het gevolg: gebruikers pisnijdig. Ik ben geen professionele communicatieconsultant, maar dat lijkt mij slechte 'public relations'. Na de eerste paniekreacties kreeg de muziekindustrie - AOL Time Warner, EMI en Bertelsmann om precies te zijn - het lumineuze idee om ook een online muziekdienst op te zetten: MusicNet. Eén nadeel echter. De dienst deed alles verkeerd. Gedownloade songs konden niet worden bewaard. Songs konden niet worden overgezet op draagbare apparaten of uitgewisseld met vrienden die geen lid waren. En MusicNet vroeg een maandelijks tarief. Right. MusicNet heeft 40.000 abonnees. Wereldwijd. Een aantal dat waarschijnlijk nog naar boven is afgerond ook. Maar wat moet de muziekindustrie dan? Ook de opvolger van Napster, Kazaa, maar aanklagen? Nee, dat liep goed af. Terug naar Eminem. In 2000 verscheen The Marshall Mathers LP. Een week voor de release kon je het album op internet illegaal downloaden. Niettemin zijn er 17 miljoen exemplaren van het album verkocht, waarvan 165.000 in Nederland. Op 3 juni zal The Eminem Show verschijnen en moet een van de toppers van 2002 worden. Het album is al weken online te downloaden. Universal Music hoopt er dit jaar 150.000 in Nederland te verkopen. Wordt dat gehaald? Ik denk het wel. Niet omdat Universal in overleg met Eminems label van plan is de cd te beveiligen tegen kopiėren. Die is toch zo gekraakt en je hindert de mensen die de cd netjes kopen en ook op hun computer willen afspelen. Nee, bij de eerste druk van de cd krijg je een gratis DVD met drie kwartier aan footage van een concert en een interview met de rapper. In mooi Nederlands: added value. Wired noemde het de Star Wars oplossing tegen piraterij. Tuurlijk kun je Attack of the Clones illegaal downloaden op internet, dat is geen nieuws meer. Maar het is een film die je in de bioscoop wilt zien. Niet op een schermpje van 320 bij 240 pixels gefilmd met een nerveuse camcorder. Sinds de komst van Divx mag het illegaal downloaden van speelfilms zijn toegenomen. Tegelijkertijd gaan er alleen maar meer mensen naar de bioscoop. De studios in Hollywood hadden vorig jaar een omzet van 9 miljard euro, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2000. Vijftig van de honderd kassuccessen aller tijden zijn van na 1996. En als de bioscoop de mensen al niet op een overweldigende show heeft getrakteerd, dan kunnen mensen zich uitleven met een DVD voorzien van allerlei 'extra features'. Die worden weliswaar ook illegaal gekopieerd maar ik versta geen Thais. De filmindustrie heeft het beste antwoord gegeven op de piraterij: waar voor je geld. Het enige wat de muziekindustrie tot nu toe wist te verzinnen is kopieerbeveiliging. Ik heb The Eminem Show lokaal staan in mp3. Het is een goed album. Dat ga ik belonen door hem te kopen. En verdomd, dan word ik beloond met een DVD. Kijk, zo kan het ook. erwin@vanderzande.com [gepubliceerd op WebWereld, 17 mei 02] |